Біле море. Спінінг по-українськи

І ось настав день здійснення мети №2 — вилову струмкової форелі. Озброївшись спінінгами, коробками з вертушками і воблерами, вирушаємо на найближчу річечку Капшу, що впадає в море.

Видовище дуже мальовнича: на задньому плані — їли, на березі — карельські берези і досить висока трава, що з цієї зеленої стіни шумно біжить по камінню стрімкий потічок. Ширина його від двох до чотирьох метрів, а глибина максимум по коліно. Поки я роздивлявся цю красу і фотографував, напарник побачив, у місці впадіння струмка, виходи до поверхні досить великих риб. Ми їх ідентифікували як лососів, швидше за все, це були горбуші. Природно, ми тут же спробували їх зловити. Тридцятихвилинне полоскання всякого роду принад не дало ніякого результату. Тому я прив’язав до шнура блесенку Mapps Commet №2, рекомендовану в багатьох статтях з ловлі форелі, і пішов до струмка. Я, як рибалка, що звик ловити на досить просторих водоймах нашої батьківщини, таких як Дніпро, Десна, Прип’ять, озера, водосховища і кар’єри, відчув деяке замішання. Ось стою я на березі цього вузенького, неглибокого струмочка, а в руках комплект снастей, якими я з легкістю закидаю 30-грамові джиговые приманки в безодні Дніпра. І мені потрібно кудись закинути блешню, точніше, вируючий, що котиться по валунах дрібний потік.

Як закинути я теж слабо уявляв собі, адже ширина-то його всього нічого, як довжина спінінга, який у мене в руках. Згадую рекомендації, що йти потрібно по ручаю знизу вгору і закидати приманку вгору за течією. Я собі яскраво уявив, як моя блешня через секунду буде сидіти в мертвому зацепи між камінням і думка про заміну шнура на монофильную волосінь відпала сама собою. Але робити нічого, не відступати ж. Роблю закид вгору за течією під протилежний берег, метрів на 7. І відразу починаю вибирати шнур. Повинен сказати, що ще ніколи раніше мені не доводилося на проводці крутити ручку котушки з такою швидкістю. Блешня відразу заводиться, і, на мій подив, плавно перекочуючись через каміння, ковзає в потоці. При цьому блешню чітко видно. Не доходячи до моїх ніг метра два, блешня потрапляє в невеличку улоговинку за черговим валуном. І, о диво! У порожньому прозорому струмку що оживає, миготить тінь, і я відчуваю в руку самий справжній удар — клювання! Риба! За мить біля моїх ніг в траві б’ється рибка, невелика, тіло якої вкрите розсипом кольорових плям! Форель! Швидко знімаю рибину з гачка і відпускаю назад у воду. Десь я прочитав, що форель довжиною до 20 см поважають себе спінінгісти не забирають, тому вирішив слідувати правилам форелятников.

Наступні 5-6 закидів принесли стільки ж покльовок і тільки одну спійману рибку, теж невелику. І все, на цьому покльовки припинилися. Тим часом, залишивши марні спроби зловити горбушу, підтягнувся мій товариш, і ми вирушили вгору по струмку. І практично відразу я зрозумів дві речі. Перше — це те, що до питання про кровосисних потрібно підходити з усією серйозністю, тобто мати всі необхідні захисні засоби: рукавички, накомарники та ефективні репеленти. Друге — це причина, по якій рибалки-форелятники, як правило, полюють поодинці. Який би не був хороший, перевірений і надійний товариш, але все одно кожен прагне першим зайняти гарне місце, і весь час здається, що саме напарник створює весь зайвий шум. У глибині лісу струмок був ще красивішим, на різких поворотах були дуже мальовничі омуточки, нижче невеликих порогів приямочки, обратки за великими валунами.

Найголовніше в цій рибалці, що було підтверджено практикою, — точність закидання, буквально 20-30 см відіграють істотну роль. Невеликий дискомфорт доставляли нитчасті водорості, якими обросли камені в стороні від основної течії. Найменша необережність і вони повисали на гачку. Після цього проводка по тій же траєкторії ставала непотрібною, форель дуже обережна риба. Взагалі в будь-якому новому місці покльовки приносили тільки перші кілька закидів, потім вони припинялися, навіть якщо жодної рибки не було изловлено. Після прочитання безлічі матеріалів з ловлі форелі я не очікував, що зловити її виявиться так легко. Може бути, мені тільки так здалося, і спіймані нами маленькі форелі і дуже рідкісні поклевки “залікових” — це мінімум від потенціалу даного водоймища і результат нашої недосвідченість. Але як би там не було, кльов був, риба ловилася, і ми азартно, буквально наввипередки, кинулися в гущавину вгору по струмку. Або по недосвідченості, чи від великого бажання швидше зловити рибу і випередити один одного, ми створювали максимум шуму, хрустіли гілками, ковзали і зсували ногами каміння під водою. Тим не менш, майже на кожному новому місці обов’язково траплялося 1-2, а іноді і більше покльовок. Вже за другим поворотом струмочка на бурхливому прямому ділянці у мене клюнула перша “залікова” форелька, яка відчайдушно пручалася, метаясь з усього струмка. Я дуже здивувався, коли витягнув з води рибку близько 300 г ваги.

Що ж влаштує форель в кілограм ваги?!! За кожним поворотом струмка відкривалися нові, один красивіше іншого види, стрімкі перекати змінювалися тиховодными ділянками. Саме на одному з таких ділянок нами і був зловлений перший “струмкової” окунь. Дивовижна риба, особливо після звичних “наших” окунів. При довжині майже 20 см, він важив всього грамів 200, а може і менше, мав веретенообразную форму тіла, дуже темне забарвлення, більшу кількість поперечних смуг, ніж у “наших” окунів і якісь неприродно тонкі риси “обличчя”. Вже за півгодини лову ми зловили кілька форелек, яких вважали можливим забрати і, здавалося, рибальському щастю не буде кінця, ми будемо йти вище і вище по струмку і ловити форель за фореллю, поки не клюне риба-мрія — форель в два кілограми вагою або більше. Але не тут то було, після чергового повороту нашому погляду відкрилася дзеркальна гладь досить великого озера, а точніше Нижнього Капшозера. Риболовля на озері у наші плани не входила. До струмка, що впадав в озеро вгорі, відповідно до карти, приблизно 4-5 км пішки досить зарослого і болотистому березі. До того ж настільки тривалі експедиції в глиб материка в наші плани не входили. Тому ми повернули в бік узбережжя. Навпростець через ліс дісталися до катамарана за якихось 5-7 хвилин.

Що трохи здивувало, вгору по струмку ми йшли не менше півтора годин і, здавалося, що пройшли кілометри. На вечірньому раді було прийнято рішення: на наступний день відправитися на Верхню Капшу, що впадає у Нижню Капшозеро. Знову-таки, дивлячись на карту, зробили висновки, що верхня ділянка має велику протяжність, ніж нижній і рідше відвідується місцевими браконьєрами. Результатом наших міркувань стало оформилася думка, що саме там ми повинні неминуче зловити форель своєї мрії. Як говориться, сказано-зроблено. На наступний день, після ситного сніданку, в одинадцять годин дня наша рибальська експедиція у складі двох чоловік вирушила в глиб материка. Спочатку ми пропливли близько двох кілометрів по губі Вороння. Потім залишили катамаран на березі і попрямували через висоту 133 до місця впадання річки в озеро. Маршрут вибрали через гору, тому що на схилах ліс набагато рідше, менше рослинності і відповідно йти легше.

Весь шлях до струмка ми подолали трохи більше ніж за годину з перервами на фотографування місцевих красот і поїдання чорниці та морошки, які дуже добре втамовують спрагу і тонізують під час тривалих переходів по пересіченій місцевості. На, здавалося б, невеликий висоті в 133 м над рівнем моря відчуваєш себе як на даху світу — дуже красиво. Під час нашого недовгого переходу крім прекрасної природи ми бачили пару глухарів, три гадюки (до речі, це перший в тих широтах задокументований на фото і відео випадок) і безліч свіжих ведмежих слідів. Забігаючи наперед, скажу, що пересуватися по берегах озер і річечок найзручніше саме з ведмежими стежками. Спуск по північному схилу зайняв трохи більше часу, тому як рельєф схилу був більш складний і рослинність гущі, а на підході до струмка ми потрапили в труднопроходимую дрібну поросль кущів і дерев. І ось, нарешті, перед нами жадана мета — струмок, що впадає в озеро. До нашого здивування, струмок зовсім не схожий на той, на якому ми рибалили днем раніше. Грунт по берегах болотиста, а струмок хоч і прозорий і досить глибокий, але аж ніяк не швидкий.

Я б навіть сказав, що протягом дуже слабке і сам струмок, швидше, нагадує меліоративну канаву, в якій зазвичай мешкають карасі і вже ніяк не форель. До того ж берег дуже густо заріс чагарником та карельської березою. Умови лову виявилися зовсім іншими, відмінними від освоєних нами напередодні. Довелося знову пристосовуватися. І вже перші заброси принесли покльовки, але, на жаль, не форелі, а окунів. За ними пішла і малесенька форелька! Значить, вона тут все-таки є! Ми продовжили ловлю, але, на жаль, без особливого успіху. Довжина забродов не дозволяла рухатися по руслу річки, а переміщення по березі створювало дуже багато шуму, мабуть причина невдачі була саме в цьому. Карта показувала наявність порогів в декількох кілометрах вище за течією.

І ми обрали певну тактику. Облавливать струмок не щільно, а виходити на берег тільки в тих місцях, де це можна зробити дуже тихо, і облавливать тільки найперспективніші місця: приямки на поворотах, завали з корчів. Чим вище ми піднімалися, тим швидше ставало протягом, траплялися місця виходу каміння на дні, і в таких місцях протягом було трохи швидше. Форельки стали клювати частіше, і ми вже зловили по кілька штук. І тут при облові чергового приямка за різким поворотом струмка сталося знаменна подія. У мене клюнула по-справжньому велика (для мене) форель. Вона досить довго і завзято опиралася, але шансів у неї було дуже мало, блешня зачепилася у пащі усіма трьома гачками трійника, а снасть у мене була з надлишковим запасом потужності для такої риболовлі. Вага моєї видобутку на очей здавався в межах 800-900 г, майже кілограм, це виявилася найбільша форель за мої три форелеві риболовлі.

Ще через годину ми, нарешті, дісталися до жаданих порогів, на яких нас повинно було очікувати даний форелеве ельдорадо. Але, на жаль, небо стало сірим, наступала хоч і біла, але ніч, комарі стали просто нестерпними, було втрачено радіозв’язок з базовим табором, а нам потрібно було повернутися до встановленого часу. Довелося повертатися, так і не обловив найперспективніший, з нашої точки зору, ділянка. Через день була і третя вилазка, знову на нижній струмок. На цей раз метою було зловити горбушу. Теоретично я знав, що вона харчується тільки в гирлі річки, в яку йде на нерест. Потім у неї відбуваються зовнішні зміни, подовжується, згинається верхня щелепа і з’являється горб. Після цього вона вже не харчується. Як запасний план, була ловля форелі знову на нижньому струмку. Як не дивно, але горбушу ми зловили. Причому перший попався “горбатий” самець, кілограма на півтора, який зачепився за блешнею зябру. Риба дуже сильна, відчайдушно чинила опір, використовуючи всю свою силу і силу течії. Через деякий час вдалося зловити кілька невеликих горбуш “по-справжньому”, після різких поклевок.

І все, на цьому наше везіння закінчилося. Так як товариш був захоплений исхлестыванием води блешнею і не втрачав надії зловити ще горбушу, мені випала унікальна можливість пройти по ручаю самому. Клювання форелі був дуже поганий в порівнянні з попередніми рыбалками, і я приділив більше уваги маленькому, навіть можна сказати “мікро” озерку, яке знаходиться приблизно посередині струмка, на краю примикає до нього болота. Ширина його всього десять метрів, а довжина не більше двадцяти. Мене залучили видимі на поверхні виходи досить великої риби. Потихеньку, на напівзігнутих, підкравшись до берега в перспективному, на мою поняття, місце, я опустився на коліна в парі метрів від берега і почав методично облавливать озерце. І тут трапилася несподівано сильна покльовка, пішла підсічка і слідом запаморочливе опір. Риба тиснула вглиб, металася з боку в бік, верещав фрикціон, через прозору воду видно білі боки. Я подумав, що це могла б бути щука, кілограмів на 2-3. Досить швидко подолавши опір, знову-таки завдяки потужній снасті, я підтягнув рибу до берега і плавно витягнув її на траву. Спочатку мені здалося, що це знову горбуша, але більш детальне вивчення привело до висновку, від якого серце забилося частіше, — це не що інше, як сьомга, невелика, всього близько кілограма, але справжня сьомга!!! Подальша рибалка просто не мала для мене сенсу, і я вирушив на узбережжі.

План за видами виловлених риб був виконаний і перевиконаний. Тепер кілька слів про приманки для лову форелі. Відмінно працював Commet №2 від Mepps, сріблястих кольорів з червоними крапками і та ж модель блешні, але №3 чорного з жовтими крапками кольору. Відмінно працювали блешні від Blue Fox №2 Super Vibrax. Кольори матове срібло і чорний з червоно-жовтими крапками. Так само працювали і куплені для розвідки блешні «Робінзон», з формою пелюстки, як у Commet. Але за дешевий товар доводиться платити двічі. Багато сходів з-за не дуже якісних трійників. На одній з блешень відірвався пелюстка. До того ж вони сильно іржавіють. Але, тим не менш, ловлять, хоч і гірше фірмових. Повинен зауважити, що найбільші екземпляри риб були спіймані саме на темні приманки. До воблерів, на жаль, справа не дійшла. Не було часу на експерименти ще й з воблерами, до того ж було просто страшно закидати їх в камені і навислі кущі. Вже пізніше я прийшов до висновку, що допустив помилку, не помінявши шнур на монофильную волосінь, коли ми рибалили на верхньому тиховодном струмку. Можливо, це позбавило мене великої кількості потенційних поклевок. І, звичайно ж, це могло б додати багато клопоту по звільненню кущів від моїх блешень. За всі три риболовлі я втратив тільки одну блешню, що застрягла між каменями в порозі, у всіх інших випадках вдавалося звільнити приманку.

І, звичайно, потрібно згадати комплект снастей, якими я ловив. Моя спроба взяти два комплекти снастей була пригнічена на корені, тому потрібен був один супернадійний комплект для всіх видів риболовлі. Ним став спінінг St.Croix Premier, довжиною 7 футів і кастингом 1/4 — 5/8 унції, котушка Daiwa Tierra 3000 і шнур Tuf Line XP 15lb. Далі було ще багато цікавого: смажена на вугіллі горбуша свіжа, малосольна форель і червона ікра, збори табору під дощем і дорога до Лувеньги — кордону Кандалакшского заповідника — по бурхливому морю. Приголомшливі своєю суворою красою пейзажі. Але це вже не з області риболовлі, тому більш докладне оповідання я опущу. Єдине, що хотів би — це порадити кожному захопленому рибалці, хоч раз в житті відправитися в подібну подорож, ви не пошкодуєте… По організаційним моментам теж треба дещо додати. Їхати на поїзді дуже нудно і втомлює фізично. По-перше, майже три доби знаходишся в стані вимушеного безробіття, по-друге, доводиться весь час тягати важкі речі від машини на перон, потім до потрібного вагону в вагон, по приїзду на вокзал і з вокзалу на таксі (вантажному), на наступному вокзалі з таксі і т. д. до безкінечності. За моїми скромними підрахунками, нам довелося весь скарб перетягувати з місця на місце близько тридцяти разів. Їхати на машині було б набагато зручніше, до того ж ти нічим не обмежений, можна по дорозі відвідати безліч цікавих місць, як історичних, так і риболовних. Порибалити на будь сподобалася річці і переночувати в наметі, в тиші на природі там же на березі. Від поїзда ж суцільна біль в голові і спині… До того ж компанією з чотирьох чоловік машиною їхати дешевше, ніж поїздом. Ще один момент — це час перебування на місці. Два тижні з дорогою — дуже мало. На подібну поїздку треба покласти багато сил, майже шість діб у дорозі, і тільки вісім днів відпочинку. При цьому кілька днів піде на господарські потреби, та й погода може запросто на деякий час позбавити можливості рибалити. Треба їхати як мінімум на три тижні. У таких вилазках необхідна серйозно продумана, якісна екіпірування. Обов’язково потрібен комплект штормовий дихаючої одягу для поганої погоди. Так і в хорошу погоду на море, навіть при легкому вітрі, осінньо-зимова курточка з хорошою мембраною поверх флисовки була зовсім не зайвою. Це притому, що в затоці, де вітру немає, можна спокійно засмагати в одних плавках. Потрібні чоботи-заброди або вэйдерсы, для маніпуляцій з човнами при змінному рівні води і для риболовлі на струмках. Все обладнання повинно бути якісним, щоб приносило мінімум турбот, а на роботу з ним ми витрачали необхідний мінімум енергії. Будь-яка дрібниця може серйозно ускладнити перебування в умовах цього дикого краю і зіпсувати вам відпочинок.

Євген Алфімов Досвідчений спінінгіст, р. Славутич Сучасна рибалка №7 2007р.